De gemeente Utrecht is de eerste gemeente in Nederland die voor het uitgeven van gemeenteberichten vrijwel geheel overstapt naar de digitale snelweg en de gemeente publiceert vanaf 27 maart van dit jaar het gros van de gemeenteberichten alleen nog maar online op de website www.officielebekendmakingen.nl.

Een groot succes is het vooralsnog echter niet. Inwoners van de gemeente klagen dat gemeenteberichten op de website nauwelijks te vinden zijn en er heerst grote onvrede over de beslissing van de gemeente. Onder de lezers van het magazine Dichtbij.nl, waar voorheen de gemeenteberichten werden geplaatst, werd een enquête gehouden met de vraag of het digitaliseren heeft geleid tot een verbetering. Slechts elf procent van de respondenten beantwoordde die vraag positief.

Gemeenteberichten

Een van de grootste minpunten van het nieuwe systeem is dat er nog geen postcode kan worden ingevoerd. Hierdoor is het niet eenvoudig om de juiste informatie te vinden. De gemeente heeft echter laten weten dat de mogelijkheid tot het invoeren van de postcode volgende maand zal worden geïmplementeerd en het hoopt dan ook dat veel klachten tegen die tijd zijn opgelost.

De lokale fractie van de CDA heeft zich inmiddels ook op de zaak gericht en zij zijn tot de conclusie gekomen dat het vinden van de juiste informatie niet alleen een zeer lastige taak is, maar ook dat werknemers van de gemeente geen helpende hand kunnen bieden. Medewerkers van de gemeente zouden zelf niet weten hoe het nieuwe systeem werkt en het is daarom volgens de CDA noodzakelijk dat er snel een oplossing voor de problemen komt.