Vroeg of laat heeft iedereen wel een keer juridisch advies nodig. Waar je vroeger langs moest gaan bij juridische adviseurs, zijn antwoorden op juridische vragen steeds vaker online te vinden. Welke ontwikkeling maakte de online juridische markt de afgelopen jaren door?

Afbeelding: online-jurist.com

Afbeelding: online-jurist.com

Informatieve websites

Allereerst zijn er verschillende websites die inspelen op veel voorkomende juridische vragen. De website van juridische-info geeft juridisch advies bij uiteenlopende vragen. Mag je zomaar ontslagen worden? Wat moet je doen als je ongewild aan een (langlopend) contract vastzit? Mag de verhuurder van je woning de huur ineens verhogen? Ook wordt mensen de juiste richting gewezen naar instanties en organisaties die hen verder kunnen helpen. Voor consumenten is het door dit soort informatieve websites eenvoudig te achterhalen wat hun rechten zijn en hoe ze een conflict het beste kunnen oplossen voor ze de weg naar de rechter bewandelen. Steeds meer instanties en organisaties op gebied van juridisch advies beantwoorden juridische vragen ook via video. Op YouTube zijn verschillende kanalen te vinden waar advies wordt gegeven bij conflicten op gebied van wonen, werken en consumeren.

Persoonlijk advies

Persoonlijk juridisch advies wordt ook steeds vaker online aangeboden. Via chat of mail kunnen consumenten met een specifieke vraag terecht bij verschillende instanties. Het voordeel van deze verschuiving van de juridische markt naar online is natuurlijk dat snel antwoord op specifieke juridische vragen mogelijk is.

Digitalisering rechtspraak

In navolging van de juridische markt, wordt in de toekomst ook de rechtspraak meer gedigitaliseerd om deze toegankelijker en sneller te maken. De overheid wil bijvoorbeeld dat consumenten, bedrijven en procesvertegenwoordigers via een digitale omgeving kunnen communiceren met de rechter.